Організація, якою керує відомий музикант Валерій Харчишин, впродовж останніх місяців підписала угоди на отримання авторських виплат із десятками радіостанцій, ритейлерами та представниками HoReCa. Вона збиратиме, розподілятиме й передаватиме гроші українським авторам за звучання їхніх творів в радіоефірах та публічне використання іншими бізнесами. Що це змінить у непростій системі авторських виплат
У Forbes Ukraine є спільнота в LinkedIn. Там ми пишемо практичні кейси компаній, розповідаємо про інноваційну економіку та публікуємо поради з особистого розвитку і управління командою. Жодних новин. Приєднуйтесь за цим посиланням
Першого липня соліст гурту «Друга ріка» та генеральний директор громадської організації «Українська агенція з авторських та суміжних прав» (УААСП) Валерій Харчишин став героєм емоційного відео. У ролику він підписує угоду на отримання авторських виплат для авторів із 20 радіостанціями. «Це не просто папірці – це ваші роялті», – каже Харчишин.
Українська історія роялті та організацій, що збирала винагороди для митців, повна хаосу та скандалів. У лютому 2022 року Володимир Зеленський підписав Закон №5572. Він скасував акредитації для організацій колективного управління (ОКУ), які отримали їх із порушеннями, і дозволив усім зареєстрованим ОКУ збирати, розподіляти та виплачувати винагороду митцям. Для цього з ними мають підписати договори користувачі, серед яких телебачення, радіо, магазини, та автори.
У реєстрі Мінекономіки – аж 19 ОКУ. Чи має бути так багато? Взагалі здійснювати колективне управління мають дві акредитовані організації, пояснює виконавча директорка Національної асоціації медіа Катерина М’ясникова. «Одна збирає авторську винагороду, інша – винагороду за суміжні права», – додає вона. Але до кінця воєнного стану і рік після нього нові акредитації видаватись не будуть. Тож автори і медіакомпанії мають самостійно обрати організацію для співпраці.
Що таке авторські та суміжні права?
Суміжні права – права виконавців на результати творчої діяльності. Субʼєкт такого типу права – виконавці, виробники фонограм і відеограм. А обʼєкти – це виконання літературних, музичних та інших творів, а також використання фонограм і відеограм. Кожне виконання, наприклад, пісні – це привід для виникнення суміжних прав.
Авторське право захищає фізичні обʼєкти: фотографію на обкладинці альбому, твір, малюнок тощо. Обʼєкт авторського права – літературні твори, музика та пісні, живопис, скульптура.
Роялті – виплати, що здійснюються обʼєкту інтелектуальних прав за використання його твору.
Читати більше Згорнути
Нині частина авторів та мовників покладають надію на УААСП, яку очолює музикант Валерій Харчишин. «Він – сам автор і хоче навести в усьому лад», – каже СЕО лейблу Pomitni Ірина Горова, яка входить до наглядової ради цієї агенції. «Усі хотіли працювати з людьми, які представляють індустрію в цілому, – каже генеральний директор ТРК «Люкс» Роман Андрейко. – Ми недовго вагалися й уклали договори».
У червні агенція під керівництвом Харчишина підписала угоди з дев’ятьма радіостанціями TAVR Mediа, двома мовниками медіахолдингу «Розвиток», ТРК «Люкс», мережею «Сільпо», Samsung Experience Store, фестивалем Atlas та іншими. «Вважаємо УААСП найбільш серйозним гравцем на ринку, – каже очільник TAVR Mediа Ігор Чернишов. – У мене оптимістичні передчуття».
Як УААСП хоче змінити умови гри в музичній індустрії?
Скандал навколо авторських прав музикантів в Україні
У 2021-му акредитацію на збір коштів від Мінекономіки отримали організація «Автори та видавці» та ГС ОКУАСП. Того ж року СБУ видала реліз, що спіймала «лобіста шоубізнеса» на спробі підкупу депутата Верховної Ради. За твердженням Служби безпеки, він ніби пропонував $100 000 за відтермінування законопроєкту, що мав знищити його організацію. Музична спільнота начебто впізнала у затриманому директора ГС ОКУАСП та ГС УЛАСП Олександра Нікіна. Проти нього було порушено кримінальне провадження.
ОКУАСП мали збирати кошти з закладів, де грає музика, і передавати їх авторам текстів, мелодій, кліпів і фонограм. Але СБУ стверджує, що організація Нікіна «вимивала» значну частину заробітку через «компанії-прокладки», тож музиканти отримували істотно менший прибуток.
Після цього інциденту на сторінці ГС ОКУАСП було опубліковано пост, у якому йшлось: Нікін О.І. продовжує здійснювати повноваження директора ГС УЛАСП та ГС ОКУАСП, працюючи за допомогою засобів електронного звʼязку. «Ми, як і раніше, управляємо правами на більш ніж 75% всієї музики, що фактично використовується в Україні. У 2020 році ми сплатили 65% ВСІХ коштів сплачених ВСІМА українськими ОКУ», – стверджували представники організації в публікації.
Читати більше Згорнути
Як працюють УААСП і ринок роялті
Організація має збирати, розподіляти та виплачувати митцям роялті за використання творів у інтернеті, на телеканалах, радіостанціях, у кафе, барах, ресторанах, торговельно-розважальних закладах і магазинах. Винагороду за використання суміжних прав отримують виконавець і виробник фонограми, за використання авторських – автор музики та слів.
Нині УААСП управляє правами на 80–85% українського репертуару, каже Харчишин. Агенція, яку він очолює, збирає роялті в межах свого каталогу. У ньому – десятки тисяч творів українських авторів і майже весь світовий репертуар, що налічує понад 100 мільйонів пісень, йдеться на сайті організації. Це 98% світової музики, додає Харчишин.
Чи допоможе це українським авторам, яких у каталозі УААСП понад 4000, заробляти більше? «Сума [авторських] точно збільшиться, бо раніше був нуль», – каже Горова, яка представляє артистів DOROFEEVA, Otoy, Анна Трінчер, «Love, Mary», NAZVA і Dima PROKOPOV.
Згідно з профільним законом №5572, автори мають підписати договір про те, що дозволяють УААСП збирати для них гроші. Так само і з тими, хто сплачує кошти. «Ми приходимо в заклад, звертаємося до стрімінгового сервісу, радіо чи телебачення і підписуємо угоду про використання нашого каталогу», – каже Харчишин. Комісія УААСП при цьому складає 20%.